torrkulla Itävaltalaista taloustiedettä massoille

Köyhän auto

Terveet jalat kuljettavat ruhoa ja kädet tekevät IT:tä. Auto ei siksi ole välttämätön toiminnassani. Helpottaa se toki välillä elämää. Jos autoon ei halua käyttää paljon rahaa tai rahaa sellaiseen ei juuri ole, kalustona on sitten joku vanha kippo.

Saan varmaan sampanjasosialistien vihat tästä jutusta. Köyhällä on ihan pakosta vanha puolikuntoinen romu. Parempaan ei oikein kykene. Se on köyhän rooli, josta toivottavasti pyritään eroon. Joskus ihmisellä vain on romu ja tilanteensa omatoimiseen parantamiseen pyritään. Näin on hyvä. Sivuvaikutuksena tulee harvoja tapauksia, joissa tonnin pommiin tarvitaan tonnin remontti. Mikään järjestelmä ei ole täydellinen eikä kuluttaja taloudellisin rajoittein parempaan pysty.

Pitkän linjan harrastajana voin vain neuvoa hankkimaan auton ennen kuin se on muutaman tonnnin romu. Silloin voit omalla vaivallasi pitää sen asiallisena. Jos pelti ei ruostu, auton pitäminen kunnossa ei ole kovin vaativaa. Valmistaja on tehnyt huolto-ohjelman eikä puslien vaihdattaminen pajalla ole mahdottoman kallista.

Kirjoittaja on vanhojen kolmossarjan BMW-autojen omistaja, joka tällä hetkellä on vailla toimivaa lähivalojen relettä. Terveet jalat ja Berliinissä valmistettu moottoripyörä kuljettavat toistaiseksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Meilläpä on II-autona Pashley tavarapyörä. 3-vaihteinen, 3-pyöräinen ja 200 kg: kuormauskyvyn omaava. Muuten ainoa polkupyörämerkki, jota Englannissa vielä valmistetaan. Toimiva peli vaikka haja-asutusalueella asummekin.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Ruostesuojaus ei nykyisin ole enää ongelma, ei hinnaltaan kuin ei myöskään teholtaan. Vuosia meidän autot (enää yksi) on suojattu kanadalaisella innovaatiolla; Krown ja tuloksena jo ruostuneen auton (95-mallinen MB-609) ruostuneisuuden pysähtyminen.
Nykyisen automme ruostesuojasin Eestissä, Krown.ee. Kustansi koko käsittely 200 €. Sieltä saa myöskin purkeissa paikallisiin pikkutöihin samaa ainetta. Siellä tuo firma on vähän ennen Jarve-keskusta, siitä Vepsäläisen liikkeen kohdalta oikealle ja sitten taas oikealle. Hyvä palvelu vaikkakin vain venäjäksi mutta kun puhun eestiä ja johtajakin ymmärsi muutaman sanasen suomea; toimeen tultiin. Kaksi tuntia kestää koko suojaus ja 2 v jälkeen sama uusiksi.

Pekka Iiskonmaki

#3
Aga Kallel on veel arenguruumi eesti keeles. Sul lähevad keeled sassi.

Tomi Vaalisto

Jälkikasvu osti satasella 90-luvun Golfin, ajoi pari vuotta ja myi pois pariin sataan. Tilalle tuli viiden sadan Corolla ja se myytiin pois puoleentoista tonniin parin vuoden kuluttua. Nyt ajokkina on vajaan parin tonnin neliovinen Smartti, joka on Mitsun tekniikkaa. Sillä varmaan ajaa jonkun vuoden.

Mulla oli japanilainen 70-luvun prätkä, jolla ajelin parikymmentä vuotta. Yksi keräilijä halusi sen ja myin öljyruiskun pois. Tilalle hankin kaksipyttyisen jenkkipyörän, johon saa osia halvalla netistä ja kaikki huollot voi tehdä itse. Sen ilmeisesti meikäläisen perikunta joskus sitten myy eteenpäin.

Jos nyt pitäisi ostaa halpa auto kävisin hakemassa Tukholmasta jonkun perusauton viime vuosikymmeneltä. Jonkun ranskalaisen voisi saada pilkkahintaan kotimaastakin.
Ruosteongelmiin saa Biltemasta edullisen MIGin ja peltiä rautakaupasta.

Käyttäjän HenrikVlimki kuva
Henrik Välimäki

Mutta kun niin monille (varsinkin miehille) auto palvelee muitakin kuin liikkumistarpeita?

Pekka Iiskonmaki

#5
Valitettavan moni syrjäytynyt mies joutuu Suomessa asumaan autossa.

Arvostan Henrik Välimäen kokemusta ja parta suojaa pakkasella kasvoja.

Pekka Iiskonmaki

Köyhä, joka äänestää vasemmistoa on itse syyllinen kalliiseen autoon.

Toimituksen poiminnat